وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی

رئیس سابق هیئت مدیره و شورای علمی دین پژوهان کشور

وبلاگ رسمی مرحوم دکتر محمد جواد صاحبی
پیوندها


اندیشه اصلاحی در نهضت های اسلامی ، محمّد جواد صاحبی ، قم : بوستان کتاب ، 1376 ، 368 ص ، وزیری .

یافتن روشی برای زندگی بهتر و یا به اصطلاح «نوخواهی» یا «اصلاح طلبی» عقیده ای بوده است که در طول تاریخ و در تمام دوران زندگی بشری ، همواره باعث تغییر سطح زندگی انسان به مرحله ای بالاتر و رشد یافته تر شده است .

انشعاب تمدن ها و فرهنگ های مختلف و تفاوت های موجود بین آنها ، همگی در اثر همین روحیه اصلاح طلبی بوده است که بین گروه ها و اقوام مختلف ، وجود داشته و به مرور زمان ، باعث رشد و پیشرفت آنها شده است .

تمدن اسلامی هم از این قاعده مستثنی نبوده و از زمان پیدایش تاکنون ، دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است و در آن ، انشعابات فرقه ها و مَسلک های بسیار متنوعی از سوی افرادی که خود را صاحب ایده ها و روش های بهتری برای زندگی می دانسته اند ، آشکار گریده است . هر چند که بعضی از این تفکرات ، به هیچ وجه جنبه اصلاحی نداشته اند و نه تنها باعث پیشرفت پیروان خود نشده اند ، که موجب سقوط و نزول ارزش های انسانی و اخلاقی و بازگشت از اصول اسلامی در بین هواداران خود نیز بوده اند . اندیشه اصلاحی در نهضت های اسلامی ، نام کتابی است که به نقد و بررسی اندیشه های نوگرایانه و به اصطلاح «اصلاح طلبانه» ای می پردازد که از قرون اولیه اسلامی تا دوران معاصر ، تحت عنوان «نهضت های اصلاحی» شکل گرفته اند و از جمله به جریان هایی چون : اعتزال ، اصولیگری ، مشروطه و . . . و اصلاح طلبانی چون : سیّد جمال ، کواکبی ، عبده ، اقبال و . . . توجه نموده است .

این کتاب در هفت بخش به نام های زیر تدوین شده است :

اسلام و اندیشه اصلاحی ، مدعیان اصلاح در جامعه اسلامی، وحدت و تنوع در نهضت های اصلاحی ، نهضت های ارتجاعی و اندیشه اصلاحی ، اندیشه اصلاحی در نهضت های اسلامی اخیر ، حرکت اصلاحی شیعی قرن اخیر و بالاخره نهضت های اصلاحی شیعی در قرن حاضر .

در پایان کتاب نیز بخش مجزایی با عنوان «دو نقد و یک پاسخ» گنجانده شده است که شامل نقد آقایان رسول جعفریان (استاد تاریخ اسلام) و خالد توفیق (پژوهشگر عراقی) به این کتاب ، و پاسخ نویسنده به آنهاست .

از محمّد جواد صاحبی ، کتاب سودمند دیگری در همین موضوع و از همین ناشر ، با عنوان مبانی نهضت احیای فکر دینی به سال 1380 منتشر شده است .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی